Oplossing Rechterensedijk is gevonden? - Foto: Niels Jansen
Foto: Niels Jansen

Oplossing Rechterensedijk is gevonden?

DALFSEN – Niet de gemeenteraad, maar een initatiefnemer vanuit de bevolking heeft de oplossing gevonden voor de Rechterensedijk. Het gaat om het gedeelte van de Rechterensedijk welke nog niet is aangepakt. Hier wil de initiatiefnemer een nieuwe weg direct aan de zuidkant aan leggen voor beide richtingen. Vanavond zal het voorstel “plan-zuid” gepresenteerd worden aan de gemeenteraad.

Het initiatief komt van Robert Bril. Hij heeft de afgelopen periode menig overleg gehad met lokale organisaties welke op dit moment nog lijnrecht tegenover elkaar staan. “Het mooie aan dit plan is dat alle partijen welke ik tot nu toe gesproken heb positief aankijken tegen het plan”, aldus de heer Bril. Het gaat om de Industrie Club Dalfsen, Vrienden van Dalfsen, Plaatselijk belang Hessum-Vennenberg-Rechteren & Lemelerveld-Dalmsholte en Ondernemersvereniging Lemelerveld. Al deze partijen zien dit als werkbaar initiatief en willen dit graag onderzocht hebben door de gemeente. Nog nooit eerder waren al deze partijen zo dicht bij elkaar geweest.

Ook bij raadsleden heeft de heer Bril onderzocht of er draagvlak was voor het plan. “Ik wil niet ingaan op politieke partijen of individuele raadsleden, maar ik kan wel zeggen dat een meerderheid van de raadsleden achter het plan staat.” Het plan wordt blijkbaar ook breed gedragen binnen de lokale politiek. De initiatiefnemer blikt ook terug op het laatste besluit waarbij de bevolking wordt opgeroepen om te kiezen voor heroverweging. “Zonder een realistisch initiatief moet iedereen op lucht stemmen tijdens de volksraadpleging, nu kunnen de Dalfsenaren ook rekenen op een plan welke uitvoerbaar is.”

In dit plan wordt de Rechterensedijk vanaf de Stationsweg aan de zuidkant door getrokken tot aan de beruchte dodenbocht. Hierdoor blijft de laanstructuur intact, wordt er een nieuwe veilige weg ingericht met het belangrijkste: geen obstakels. Tijdens alle discussies omtrent deze weg ging het altijd om veiligheid, doorstroming en bomen. Het bleek onmogelijk om alle 3 in 1 plan te krijgen, maar met dit initiatief is het gelukt. “Alle 3 aspecten krijgen een plaats in dit plan en dat is de reden voor het brede draagvlak”, aldus de heer Bril.

Opmerkelijk aan het plan is dat het gehele traject tot aan de Dalmsholterweg wordt ingericht als 60km/u zone. Volgens de heer Bril zijn hier gegronde redenen voor: “Het is verstandig om het gehele weggedeelte eenduidig in te richten, dit voorkomt een verkeersfuik bij de overgang van de dodenbocht. Daarnaast kost de inrichting van een 60km/u weg in de breedte minder meters. Dit scheelt in de landschappelijke inrichting en de aankoop van gronden.” Daarnaast valt tijdswinst niet te behalen op een lengte van 2 kilometer als je er 80 of 60 mag rijden. De winst zit er juist in dat je kan doorrijden, zonder oponthoud van vrachtwagens of landbouwverkeer welke continu moet uitwijken en wachten voor tegenliggend verkeer.

Het huidige besluit (bomenkap, herplanting, verbreding en ophoging) is geraamd op €1,2 miljoen. Volgens een berekening kost deze optie €1,1 miljoen. Zelfs nog iets goedkoper, maar de winst zit vooral in het brede draagvlak onder de bevolking, aldus de heer Bril. Wat er moet gebeuren met de huidige weg heeft de heer Bril ook een creatieve oplossing voor: “Richt dit gedeelte in als sportlaan. Parkeren bij het station en vervolgens kun je er bijvoorbeeld hardlopen of skeeleren. Dit stimuleert de lokale sporters, maar ook het toerisme. Wees eerlijk, waar kun je op zo’n unieke locatie in Nederland dit vinden?”

Foto's 3
Oplossing Rechterensedijk is gevonden? - Foto: Niels Jansen
Foto: Niels Jansen
Oplossing Rechterensedijk is gevonden? - Foto: Niels Jansen
Foto: Niels Jansen
Artikel delen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *